Jenever- en likeurproducent Lucas Bols heeft woensdag zijn rentree gemaakt aan de aandelenbeurs in Amsterdam. Enigszins toevallig stonden de eerste koersen daarbij symbool voor de eeuwenoude traditie van het bedrijf.

De aandelen Bols werden voor 15,75 euro in de markt gezet. Een directe verwijzing naar het geboortejaar van de vroegste voorloper van het bedrijf: 1575. Een mooie, maar toevallige ontwikkeling, stelde topman Huub van Doorne.

Nog toevalliger was de eerste koers na opening van de handel: 16,52 euro. In 1652 werd de naamgever van het huidige bedrijf, Lucas Bols, geboren. Hij is de man die van Bols een grootmacht in jeneverland maakte.

De nieuwe bestuursvoorzitter van beursuitbater Euronext Amsterdam, Maurice van Tilburg, trok de historische lijn door en wees op de eveneens eeuwenoude band tussen de jeneverstoker en de beurs. Lucas Bols kocht in een vroeg stadium voor 9000 gulden aandelen in de VOC. Een essentiële investering, aldus Van Tilburg, omdat het bedrijf daarmee toegang kreeg tot de beste specerijen en de mogelijkheid kreeg zijn drank internationaal te verkopen.

Bols wil verder groeien

Het belang van de beursgang gaat echter verder dan symboliek alleen, zei Van Doorne na afloop van de ceremonies. De beursgang is volgens hem bovenal bedoeld om de verdere groei van Bols mogelijk te maken, hoewel de opbrengst in eerste instantie vooral wordt gebruikt om bestaande schulden af te lossen.

Dat daarbij voor de gang naar de beurs werd gekozen, in plaats van die naar andere financiers, heeft onder meer te maken met de publiciteit die de beurs oplevert. "We hebben zoveel aandacht gekregen sinds de aankondiging dat we naar de beurs gingen", legde Van Doorne uit. "Er zijn zoveel particuliere beleggers die in ons willen investeren, dat helpt onze zichtbaarheid in de markt enorm vooruit."

Het huidige Bols ontstond in 2006, nadat Van Doorne en andere bestuurders met hulp van investeerder AAC Capital de likeuren en gedistilleerde dranken overnamen van toenmalig eigenaar Rémy Cointreau. Bols verkoopt ruim twintig merken in meer dan honderd landen. Bijna een kwart van de omzet komt uit Zuidoost-Azië (Asia Pacific), terwijl Noord-Amerika goed is voor 18 procent van de opbrengsten.

Helft omzet buiten West-Europa

Bols richt zich met zijn likeuren en jenevers vooral op de internationale cocktailmarkt en haalt daarbij ruim de helft van de omzet buiten West-Europa.

“Jenever stond ooit aan de basis van de cocktail en verdient weer een plek in die wereld”, aldus Van Doorne. “Dat loopt bijzonder goed. Het is nog niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld, maar er staat op dat vlak nog heel wat te gebeuren.”

Groei wereldwijde merken

De omzet van Bols stabiliseerde vorig boekjaar ongeveer, op 78,7 miljoen euro. De wereldwijde merken vertoonden groei, terwijl het met de regionale merken minder ging. Volgens Van Doorne lijken de opbrengsten van die merken nu wel te stabiliseren, waardoor ze in staat zijn de verdere uitbouw van de internationale merken te ondersteunen.

Bols verkoopt ruim 20 merken in meer dan 100 landen. Bijna een kwart van de omzet komt uit Zuidoost-Azië (Asia Pacific), terwijl Noord-Amerika goed is voor 18 procent van de opbrengsten.

Nieuwe aandelen

Momenteel is driekwart van de aandelen Bols in bezit van AAC Capital, de rest is in handen van het bestuur en andere hooggeplaatste managers.

Bij de beursgang worden nieuwe aandelen verkocht, aan institutionele en particuliere beleggers in Nederland en institutionele partijen in het buitenland. Aandeelhouders mogen rekenen op een dividend van minstens 50 procent van de nettowinst.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl